Реставраційний відділ

Навіть при дотриманні всіх норм режиму зберігання Mузей не може гарантувати повного і вічного збереження історичних пам’яток. Тому доводиться вживати різних заходів, спрямованих на відновлення або хоча б підтримання їх у задовільному стані. Крім того, стан збереження пам'яток історії та культури, що надходять у Музей, як звичайно, не відповідає вимогам експонування.

У процесі реставрування відновлюється втрачена механічна міцність об'єкта реставрації через введення в його структуру родинних матеріалів або високоміцних синтетичних, які не справляють шкідливого впливу на пам'ятку. Виправляються деформовані частини основи, ґрунту, фарбового шару живопису та позолоти творів скульптури і різьби. Проводиться часткове або повне видалення пізніших доповнень до скульптури, предметів декоративно-ужиткового мистецтва, станкового та монументального живопису. Багато пам’яток потребує індивідуального підходу.

Найскладнішим у справі реставрування є ухвалення рішення про ступінь реставраційного втручання. Тому крім професійних навичок, отриманих у спеціальних реставраційних навчальних закладах і центрах, неодмінними є делікатність, чуття та обережність.

Саме такі якості притаманні фахівцям Художньо-реставраційного відділу Львівського історичного музею. Тут продовжують найкращі традиції, закладені свого часу відомим реставратором Михайлом Іллящуком.

Уже кілька десятиліть у Музеї працює реставратор І категорії Йосип Артех (від 1979 р.). Він та його колеґа Андрій Кузишин (у музеї з 1992 р.) займаються реставруванням пам’яток з різних фондових груп, пов’язаних з металом. Праця реставраторів вельми різнобічна. Крім експонатів  зброї до них потрапляють також пам’ятки з фондової колекції «Метал», «Ордени-медалі», «Нумізматика», «Археологія» та ін. Це їхні вмілі руки врятували велику кількість речей, пам’яток історичних надбань нашого народу та багатьох країн світу.

Чималою є заслуга реставраторів, зокрема, у тому, що музей зумів відкрити єдиний в Україні спеціалізований експозиційний відділ старовинної зброї – «Музей-Арсенал» (1981 р.) та перші у Львові виставкові експозиції художнього срібла в Королівських залах (1996 р., 1999 р., 2003 р.).

Довгі роки працював в музеї художник-реставратор Леонід Столяр, який «лікував» книжковий фонд бібліотеки та пам’ятки фонду «Рідкісна книга». З 1993 по 2000 р. у Музеї працювала  реставратор творів із тканин Олена Дмитрик. Серед цікавих і важливих робіт, виконаних нею, варто згадати реставрацію фраґментів турецького військового намету XVII ст. Реставраційні роботи з цією пам’яткою проходили на базі реставраційної майстерні Історичного музею міста Кракова за участю польських фахівців (1994—1995 рр.).

Музейні предмети реставрують також (за окремими угодами) фахівці з інших установ. Так, зокрема, предмети декоративно-ужиткового мистецтва із збірки ЛІМ були реставровані Євгеном Завражиним, твори графіки — Вадимом Волковим (Національний музей у Львові імені Андрея Шептицького), живописні твори – Ларисою Разинковою-Возницькою та Лілією Волковою (Львівська національна галерея мистецтв).

Окрему сторінку в історію реставрації пам’яток Львівського історичного музею  внесла співпраця з польськими партнерами. Так, у 1992—1993 роках у Музеї проходила реставрація художніх меблів консерватором із Польщі Тадеушем Верхолеком. Нині реставровані меблі представлені в експозиції Королівських залів

Організація спільних із польськими музеями виставок дала можливість проведення реставрації окремих предметів на базі реставраційних майстерень цих музеїв. Варто згадати консерваційно-профілактичні роботи з творами дерев’яної скульптури XVIIІ ст. (Національний музей у Познані), предметами вогнепальної зброї (Національний музей у Вроцлаві), творами живопису (Історичний музей м. Кракова, Окружний музей  ім. Я. Мальчевського у  Радомі).
У 2004 р. було проведено реставрацію картини невідомого художника XVII ст. «Оборона Теребовлі», у 2010 р. відреставровано полотно «Битва під Грюнвальдом», яке зараз зайняло почесне місце в експозиції відділу «Музей-Арсенал».

В останні роки колектив поповнився молодими талановитими кадрами. З 2008 року в Музеї плідно працює Сергій Следзь, випускник Львівської національної академії мистецтв, фахівець у галузі реставрації пам’яток з дерева. Ще навчаючись в Академії, він був неодноразовим учасником та призером різних мистецьких симпозіумів і конкурсів, виставок живопису та скульптури. У 2009 р. здобув Гран-прі на міжнародному симпозіумі з питань монументальної скульптури, отримав нагороду від віце-міністра культури Польщі.

Мирон Катаран, (також випускник Львівської національної академії мистецтв) у 2010 році отримав диплом з відзнакою, здобув кваліфікацію художника-кераміста. Учасник багатьох національних та міжнародних виставок. На рахунку молодих творчих реставраторів багато цікавих врятованих пам’яток з фондових груп «Археологія», «Скульптура», «Фарфор-фаянс», «Меблі», «Живопис».

Реставруванням пам’яток фондових груп «Графіка», «Архів» займається також випускниця Львівської академії мистецтв Галина Федчишин, учениця відомого львівського реставратора Вадима Волкова, яка проходила стажування на підставі конкурсу проектів «Gaude Polonia» (фонд Міністра культури Польщі).

З 2015 р. у Музеї працює реставратор вищої категорії Оксана Ясинецька, яка реставрує твори фондової збірки «Живопис».

У 2014 році Відповідно до ухвали президії Комісії з атестації художників-реставраторів України Міністерства культури України було проведено атестацію художників-реставраторів, на якій було підтверджено або підвищено кваліфікацію працівників художньо-реставраційного відділу.

 Музей тісно співпрацює з кафедрою реставрації Львівської національної академії мистецтв. Молоді митці під керівництвом досвідчених реставраторів Галини Скоп, Марії Іванців, Юрія Островського проводять профілактичні та консерваційні роботи з пам’ятками фондових груп  «Скульптура» та «Живопис».

Коло обов'язків реставраторів Музею не обмежується тільки реставраційним процесом. Працівники Відділу — учасники численних експозиційно-виставкових проектів не лише в Музеї, а й поза його межами. Вони готують до експонування унікальні пам'ятки, відібрані для виставок твори.

Виставкова діяльність, регулярні огляди фондів та експозиції, навчання та консультації учнів і стажистів — усе це доповнює характеристику реставраційної праці колективу майстерні в наш час.