Музей історії науки і техніки

Будівля у якій розміщений Музей історії науки і техніки (вул. Д. Вітовського, 57) є одним з небагатьох збережених у Львові зразків промислового будівництва кінця ХІХ ст. і належить до пам’яток архітектури місцевого значення. Це найстарший ангар з комплексу першого трамвайного депо, споруджений у 1894 році львівським архітектором Альфредом Каменобродським (18441922). 

У 1893 році Львівський магістрат затвердив кошторис та оголосив конкурс на пошук підрядника для побудови Львівського трамваю та електростанції. Пропозиція віденської компанії Сіменс-Гальске була визнана найкращою. Менше ніж за рік було споруджено цей ангар, допоміжні споруди, а також електростанцію постійного струму у Львові.

Місце для нього вибрали спеціальне: на рівній віддалі від залізничного вокзалу і до центру, та неподалік від Пелчинського ставу. Наявність водойми була необхідною для трамвайної електростанції, що працювала на парових машинах. Первісна будівля ангару це прямокутна мурована з цегли споруда з двосхилим, критим мідною бляхою дахом, що тримається на дерев’яних фермах, опертих на бічні стіни та дерев’яні стовпи. Освітлення внутрішнього простору забезпечували високі вікна вздовж бічних стін та скляний світловий ліхтар вздовж центральної частини гребеня даху. Чільний фасад будівлі мав четверо воріт через, які вели у середину вели чотири трамвайні колії.

З розбудовою трамвайної мережі Львова у 1907 році, праворуч зведено другий ангар, а в 1927 році перший і другий об’єднали дахом, утворивши третій, центральний ангар Проектував останню розбудову син Алфреда Каменобродського Адольф.

У 1920-х роках трамвайне депо було перетворено у вагонно-ремонтні майстерні, що проіснували до 1990 рр. У дальній частині будівлі розмістили кузню, майстерні з різними станками, зокрема, верстатами для проточки колісних пар, а в передню частину обладнали довгими оглядовими канавами, підйомниками та тельферами.

До 2004 року ангар частково використовувала служба колії Львівським комунальним підприємством «Львівелектротранс», а в частині приміщення було розміщені склади. 

У 2004 році Львівська міська рада передала це приміщення Львівському історичному музею в оренду на строк 50 років для створення Музею техніки. З 2017 року відділ  отримав назву «Музей історії науки і техніки». 

Протягом 2004—2018 років Відділом проведено понад 20 виставок та різноманітних культурно-мистецьких заходів, зокрема, виставки «Львівщина космічна» (2003 р.), «Зайди і подивись» (2013 р.) та інші.

В майбутньому в цьому приміщенні планується створення експозиції присвяченої історії розвитку транспорту та комунікацій Львова та Західної України. 

З листопада 2018 року в частині будівлі Музею діє тимчасова виставка раритетних зразків транспорту — «Ретро гараж». На площі 524 м2 представлена приватна колекція велосипедів, мопедів, мотоциклів, першої пол. — середини ХХ ст. Андрія Гладуна та ряд зразків американського автопрому 70—80 рр. ХХ ст. із збірки Тараса Майби. Також на виставці можна ознайомитися зі зразками продукції Львівського мотозаводу 50—70 рр. ХХ ст. фондів Львівського історичного музею. Тут можна побачити справжній фіакр (кінне таксі). Такі екіпажі часто зустрічалися на вулицях Львова у ХІХ— І пол. ХХ ст. Окрім оригінальних зразків транспорту, на виставці експонуються авто Львівського клюбу колекціонерів автомоделей та приватним колекціонером Юрієм Давидовим. Цікавим фоном для музейного селфі є «стіна» американських номерних автомобільних знаків з колекції Тараса Майби.

 

Експозиція відкрита з 10.00 до 17.00 

Каса працює до 16.30 

Вихідний день  середа

Вхідні квитки:

- для дорослих — 50 грн;

- для учнів, студентів та пенсіонерів — 30 грн;

- сімейний квиток — 110 грн (2 дорослих, 2 дітей)

Екскурсійне обслуговування — 100 грн. (до 20 осіб)

Контакти:

Музей історії науки і техніки 

вул. Вітовського, 57А

Зав. відділу — Петро Слободян

Тел. +380 97 584 28 88

Email: petro.slobodian@gmail.com